The Role of Language Tandems in the Internationalization of University Curricula


Autor*in(nen): Dittmann, Tim
Jahr: 2017
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
 
Themen:
 
Weblink
DOI: 10.3217/zfhe-12-04/04

Abstract

The implementation and evaluation of innovative teaching concepts which promote intercultural competencies and foreign language skills, e.g. language tandems, are often underdeveloped at German universities. This outcome evaluation study investigated selected effects of participation in language tandems on the knowledge, skills and attitudes of participants. The hypothesis that language tandem participation fosters ‘language self-efficacy, cultural intelligence, learner autonomy, and intrinsic goal orientation’, was examined on a sample of 47 participants using pre-post-questionnaires. Results showed a significant improvement in participants’ language self-efficacy and cultural intelligence.

Zitation

Dittmann, Tim (2017). The Role of Language Tandems in the Internationalization of University Curricula. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 12 (4), 53-72. DOI: 10.3217/zfhe-12-04/04. Abgerufen von: 10.3217/zfhe-12-04/04.






alle Publikationen anzeigen

Ergebnisbroschüren

Qualifizierung von Akteuren offener Hochschulen

Ergebnisbroschüre

Annika Maschwitz, Katrin Brinkmann (Hrsg.) (2017)

Weiterbildung und Lebenslanges Lernen an Hochschulen

Ergebnisbroschüre

Anke Hanft, Ada Pellert, Eva Cendon, Andrä Wolter (Hrsg.) (2015)

Teilstudien

Zielgruppen Lebenslangen Lernens an Hochschulen

Teilstudie 1

Andrä Wolter, Ulf Banscherus, Caroline Kamm (Hrsg.) (2016)

Organisation und Management von Weiterbildung und Lebenslangem Lernen an Hochschulen

Teilstudie 2

Anke Hanft, Katrin Brinkmann, Stefanie Kretschmer, Annika Maschwitz, Joachim Stöter (2016)

Theorie und Praxis verzahnen. Lebenslanges Lernen an Hochschulen

Teilstudie 3

Eva Cendon, Anita Mörth, Ada Pellert (Hrsg.) (2016)